DZIAŁ- TERMODYNAMIKA
Klasa 7a- 26 czerwca- piątek. Klasa 7b- 25 czerwca- czwartek.
Temat: Parowanie, skraplanie i wrzenie.
Notatka w zeszycie:
Parowanie jest to zjawisko fizyczne w czasie którego ciecz zamienia się w gaz.
Parowanie następuje tylko z powierzchni cieczy i w każdej temperaturze.
Szybkość parowania zależy od:
- rodzaju substancji- np. benzyna paruje szybciej niż woda
- powierzchni swobodnej cieczy- woda z miski wyparuje szybciej niż ta sama ilość wody z butelki,
- temperatury- woda podgrzana paruje szybciej
- ruchu powietrza- pranie w wietrzny i ciepły dzień wyschnie szybciej
- wilgotności powietrza- w krajach tropikalnych, gdzie wilgotność powietrza jest duża, mokre ubranie schnie bardzo długo
Wrzenie jest to gwałtowne parowanie z całej objętości cieczy.
Pęcherzyki pary powstają na dnie i w całej objętości naczynia w którym znajduje się woda.
Każda substancja ma inną temperaturę wrzenia, np:
woda- 100 st. C
alkohol- 78 st. C
Temperatura wrzenia zależy od ciśnienia- im wyższe cisnienie, tym wyższa temperatura wrzenia, np:
W szybkowarze (szczelnie zamkniętym naczyniu) wszystkie potrawy gotują się szybciej, bo woda w tym naczyniu wrze w temperaturze 120 st. C.
Skraplanie następuje wtedy, gdy gaz zostanie odpowiednio oziębiony.
Podczas skraplania gaz oddaje ciepło.
-----------------------------------------------
**********************
Klasa 7a- 23 czerwca- wtorek. Klasa 7b- 24 czerwca- środa.
Temat: Topnienie i krzepnięcie.
Zapoznaj sie z przykładem i rozwiąż zadanie 4 w zeszycie. Zapisz dane i szukane, wzór Q = Qt * m, przekształcenie m= ..... Dokonaj obliczeń, skróć jednostki, napisz odpowiedź. Ciepło topnienia wody (lodu) odczytaj z tabeli niżej lub z podręcznika.
***********************
Klasa 7a- 19 czerwca- piatek.
Temat: Termodynamika- powtórzenie.
Zapoznaj się z informacjami z podręcznika- strona 265.
Wykonaj test "To trzeba umieć" na stronie 267.
Uczniowie 5 również test "Dobrze jeśli to umiesz"
*******************************************
Klasa 7a- 9 czerwca- wtorek. Klasa 7b- 10 czerwca- środa.
Temat: Zmiany stanów skupienia ciał.
Zapoznaj się z informacjami z podręcznika- strona 249.
Przykłady zmiany stanów skupienia. Musisz umieć podać przykłady zmiany stanów skupienia z życia codziennego, przyrody lub techniki. Oto moje przykłady- Ty zastanów się i spróbuj podć inne (nie zapisuj):
Notatka:
Przepisz 1 i 3 punkt z "TO NAJWAŻNIEJSZE"
Praca domowa: zadanie 1 i 3 ze strony 252.
Temat: Ciepło właściwe.
Zapoznaj się z informacjami z podręcznika- strona 243- 247.
Obejrzyj film- Ciepł właściwe>>
Przedstawie temat najprościej jak można- przeczytaj i zapamnietaj:
Praca domowa: Zadanie 1 str. 247.
Wypisz dane i szukane, wykonaj rozwiązanie jak w przykładzie. Ważne delta T oznacza przyrost/ zmianę temperatury. Wyślij foto pracy e- mailem.
***************************
Klasa 7a- 2 czerwca- wtorek. Klasa 7b- 3 czerwca- środa.
Temat: Sposoby przekazywania energii. Strona 238- 242 w podręczniku.
Obejrzyj film-Jakie są sposoby przekazywania ciepła?>>
Praca domowa:
Przerysuj do zeszytu schemat (tylko kolor niebieski)
Wykonaj ćwiczenie w formie testu- TEST>>
Temat: Energia wewnętrzna i temperatura. Zmiana energii wewnętrznej str 226- 236
Film1- Jak łączą się energia wewnętrzna i temperatura?
Film2- Pierwsza zasada termodynamiki, praca, ciepło w doświadczeniach
Czym się różni cało ciepłe od zimnego? Wewnątrz ciała ciepłego cząsteczki poruszają się szybciej, a w ciele zimnym wolniej. Mówimy że ciało ciepłe ma wiekszą energię wewnetrzną.
Jak można ogrzać ciało, czyli jak można zmienić energię wewnetrzną ciała?
Oto sposoby:
1- ogrzewamy ciało zimne przez kontakt z ciałem ciepłym- przewodnictwo cieplne (np. gorąca szkolnka z herbatą ogrzewa rekę)
Podsumujmy- I zasada termodynamiki (W- praca, Q- ciepło):
Jednostką ciepła, podobnie jak pracy jest dżul (1J).
Praca domowa
Zapisz (krótko i zwięźle) w zeszycie i zapamietaj co to jest:
1. Energia wewnętrzna
2. Jak można zmienić energię wewnętrzną ciała
3. Treść I zasady termodynamiki
4. Jakie są skale temperatur- 3 skale strona 230
5. Co to jest temperatura zera bezwzglednego.
6. Dokonaj zamiany- ćwiczenie 3 na stronie 232
7. Zrób zdjecie całej notatki i wyślij
********************************
DZIAŁ- PRACA, MOC, ENERGIA
Klasa 7a- 26 czerwca- piątek. Klasa 7b- 25 czerwca- czwartek.
Temat: Parowanie, skraplanie i wrzenie.
Notatka w zeszycie:
Parowanie jest to zjawisko fizyczne w czasie którego ciecz zamienia się w gaz.
Parowanie następuje tylko z powierzchni cieczy i w każdej temperaturze.
Szybkość parowania zależy od:
- rodzaju substancji- np. benzyna paruje szybciej niż woda
- powierzchni swobodnej cieczy- woda z miski wyparuje szybciej niż ta sama ilość wody z butelki,
- temperatury- woda podgrzana paruje szybciej
- ruchu powietrza- pranie w wietrzny i ciepły dzień wyschnie szybciej
- wilgotności powietrza- w krajach tropikalnych, gdzie wilgotność powietrza jest duża, mokre ubranie schnie bardzo długo
Wrzenie jest to gwałtowne parowanie z całej objętości cieczy.
Pęcherzyki pary powstają na dnie i w całej objętości naczynia w którym znajduje się woda.
Każda substancja ma inną temperaturę wrzenia, np:
woda- 100 st. C
alkohol- 78 st. C
Temperatura wrzenia zależy od ciśnienia- im wyższe cisnienie, tym wyższa temperatura wrzenia, np:
W szybkowarze (szczelnie zamkniętym naczyniu) wszystkie potrawy gotują się szybciej, bo woda w tym naczyniu wrze w temperaturze 120 st. C.
Skraplanie następuje wtedy, gdy gaz zostanie odpowiednio oziębiony.
Podczas skraplania gaz oddaje ciepło.
-----------------------------------------------
**********************
Klasa 7a- 23 czerwca- wtorek. Klasa 7b- 24 czerwca- środa.
Temat: Topnienie i krzepnięcie.
- Substancje o budowie krystalicznej (np. lód, metale) mają stałą, charakterystyczną temperaturę topnienia i krzepnięcia.
- Temperatura topnienia = temperatura krzepnięcia
- Np: temperatura topnienia i krzepnięcia lodu wynosi 0 stopni C, złota- 1064 C, żelaza- 1536 C, itd.
- Podczas topnienia substancja pobiera ciepło, a podczas krzepnięcia oddaje ciepło.
- Jednej substancji trzeba dostarczyć dużo energii aby ją stopić- innej bardzo mało. Mówimy, że każda substancja ma swoje charakterystyczne ciepło topnienia.
- Ciepło topnienia informuje nas ile ciepła (energii) należy dostarczyć 1 kg substancji aby ją stopić (całkowicie zamienić w ciecz).
Zapoznaj sie z przykładem i rozwiąż zadanie 4 w zeszycie. Zapisz dane i szukane, wzór Q = Qt * m, przekształcenie m= ..... Dokonaj obliczeń, skróć jednostki, napisz odpowiedź. Ciepło topnienia wody (lodu) odczytaj z tabeli niżej lub z podręcznika.
***********************
Klasa 7a- 19 czerwca- piatek.
Temat: Termodynamika- powtórzenie.
Zapoznaj się z informacjami z podręcznika- strona 265.
Wykonaj test "To trzeba umieć" na stronie 267.
Uczniowie 5 również test "Dobrze jeśli to umiesz"
*******************************************
Klasa 7a- 9 czerwca- wtorek. Klasa 7b- 10 czerwca- środa.
Temat: Zmiany stanów skupienia ciał.
Zapoznaj się z informacjami z podręcznika- strona 249.
Przykłady zmiany stanów skupienia. Musisz umieć podać przykłady zmiany stanów skupienia z życia codziennego, przyrody lub techniki. Oto moje przykłady- Ty zastanów się i spróbuj podć inne (nie zapisuj):
- Topnienie- wiosną tepnieje snieg i lód.
- Krzepnięcie- zamarza woda w kałuży.
- Parowanie- schnie mokre pranie rozwieszone na sznurze.
- Skraplanie- skrapla się para wodna znajdujaca się w powietrzu na zimnej butelce wyjętej z lodówki
- Sublimacja- mokre pranie rozwieszone na mrozie, po pwenym czasie jest suche. Najpierw woda w praniu zamarza, a poźniej sublimuje, czyli lód jako ciało stałe zamienia się bezpośredniow gaz- parę wodną.
- Resublimacja- podczas mroźnej pogodnej nocy para wodna zawarta w powietrzu zamienia sie w kryształki lodu- szadź i osadza się np. na gałęziach drzew.
Notatka:
Przepisz 1 i 3 punkt z "TO NAJWAŻNIEJSZE"
Praca domowa: zadanie 1 i 3 ze strony 252.
**************************
Klasa 7b- 4 czerwca- czwartek. Klasa 7a- 5 czerwca- piątek. Temat: Ciepło właściwe.
Zapoznaj się z informacjami z podręcznika- strona 243- 247.
Obejrzyj film- Ciepł właściwe>>
Przedstawie temat najprościej jak można- przeczytaj i zapamnietaj:
- Każda substancja (woda, metal, ocet, drewno) ma inne właściwości cieplne.
- Jedne substancje szybciej się nagrzewają np. drucik z metalu, inne wolniej np. woda, drewno.
- Każda substancja ma swoje charakterystyczne ciepło właściwe- taką jakby "pojemność cieplną".
- Przykład: W słoneczny dzień piasek na plaży lub droga asfaltowa ogrzewa się bardzo szybko, a woda bardzo wolno- ale gdy słońce zajdzie woda jest długo ciepła, a piasek staje się szybko zimny.
- Woda ma większe ciepło właściwe- potrzebuje dużo energii (ciepła) żeby się ogrzać, ale długo oddaje ciepło.
- Piasek ma małe ciepło właściwe- potrzebuje mało energii (ciepła) żeby się ogrzać, ale za to szybko stygnie.
- Wielkość fizyczna ciepło właściwe (oznaczamy literką c) informuje nas ile trzeba dostarczyc energii (w dźulach-J) aby 1 kg substancji ogrzać o 1 stopień Celsjusza.
- Aby obliczyć ile trzeba dostarczyć energii aby ogrzać x kg substancji o x stopi Celsjusza trzeba znać ciepło właściwe (tabela na końcu podręcznika), które jest w tabelce i wszystko pomnożyć.
Praca domowa: Zadanie 1 str. 247.
Wypisz dane i szukane, wykonaj rozwiązanie jak w przykładzie. Ważne delta T oznacza przyrost/ zmianę temperatury. Wyślij foto pracy e- mailem.
***************************
Klasa 7a- 2 czerwca- wtorek. Klasa 7b- 3 czerwca- środa.
Temat: Sposoby przekazywania energii. Strona 238- 242 w podręczniku.
Obejrzyj film-Jakie są sposoby przekazywania ciepła?>>
Praca domowa:
Przerysuj do zeszytu schemat (tylko kolor niebieski)
Wykonaj ćwiczenie w formie testu- TEST>>
*************************
Klasa 7b- 28 maja- czwartek. Klasa 7a- 29 maja- piatek.Temat: Energia wewnętrzna i temperatura. Zmiana energii wewnętrznej str 226- 236
Film1- Jak łączą się energia wewnętrzna i temperatura?
Film2- Pierwsza zasada termodynamiki, praca, ciepło w doświadczeniach
Czym się różni cało ciepłe od zimnego? Wewnątrz ciała ciepłego cząsteczki poruszają się szybciej, a w ciele zimnym wolniej. Mówimy że ciało ciepłe ma wiekszą energię wewnetrzną.
Jak można ogrzać ciało, czyli jak można zmienić energię wewnetrzną ciała?
Oto sposoby:
1- ogrzewamy ciało zimne przez kontakt z ciałem ciepłym- przewodnictwo cieplne (np. gorąca szkolnka z herbatą ogrzewa rekę)
2- ogrzewamy wykonując nad ciałem pracę np. uderzając młotkiem, wyginając (wyginany szybko drut- robi się ciepły), ściskając (pompowanie koła- pompka robi sie ciepła), pocierając (pocierane rece- robią się ciepłe)
Jednostką ciepła, podobnie jak pracy jest dżul (1J).
Praca domowa
Zapisz (krótko i zwięźle) w zeszycie i zapamietaj co to jest:
1. Energia wewnętrzna
2. Jak można zmienić energię wewnętrzną ciała
3. Treść I zasady termodynamiki
4. Jakie są skale temperatur- 3 skale strona 230
5. Co to jest temperatura zera bezwzglednego.
6. Dokonaj zamiany- ćwiczenie 3 na stronie 232
7. Zrób zdjecie całej notatki i wyślij
********************************
DZIAŁ- PRACA, MOC, ENERGIA
Temat: Test wiadomości. Praca, moc, energia. Wyniki i analiza testu.
Kryteria ocen:
27-30- 90%- Bdb
22-26- 75%- Db
15-21- 50%- Dst
9- 14- 30%- Dop
1. Moc silnika obliczamy: P=W/t (praca dzielona przez czas). Należało ujednolicić jednostki: 6 kJ= 6000J. P= 6000J/10s= 600W.
2. Ile pracy wykonano przy podnoszeniu ciała (50J)- tyle ciało ma energii (50J).
3. Zasada zachowania energii mówi, że całkowita energoia jest stała, a więc piłka na każdej wysokości ma całkowitą energię mechaniczną równą 100J.
4. Skok o tyczce:
- zawodnik biegnie- posiada e. kinetyczną (ruchu)
- tyczka sie wygina- e. sprężystości
- zawodnik unos sie do góry- uzyskuje e. potencjalna grawitacji
- zawodnik spada- e. kinetyczna
- zawodnik upada na materac- wykonuje pracę ściskając materac
5. E. kinetyczna wg wzoru zależy od kwadratu prędkości, a więc jak prędkość wzrosła 2 razy- energia kinetyczna wzrosła 4 razy (do kwadratu).
6. Należało podstawic dane do wzoru podanego w zadaniu i obliczyć matematycznie.
7. Wahadło ma najwiekszą energię kinetyczną w momencie, kiedy najszybciej się porusza, a więc w położeniu na dole.
8. Koń i traktor wykonali taką sama pracę, bo jeden i drugi zaorał 1 hektar ziemi. Oczywiście koń będzie wykonywał pracę dłużej, bo ma mniejszą moc.
***************************
Klasa 7a- 26 maja - wtorek.
Temat: Test wiadomości. Praca, moc, energia. Wyniki i analiza testu.
Kryteria ocen:
27-30- 90%- Bdb
22-26- 75%- Db
15-21- 50%- Dst
9- 14- 30%- Dop
Odp. 1- Ile pracy wykonano przy podnoszeniu ciała (50J)- tyle ciało ma energii (50J).
Odp. 2- Zasada zachowania energii mówi, że całkowita energoia jest stała, a więc piłka na każdej wysokości ma całkowitą energię mechaniczną równą 100J.
Odp. 3- Mając pracę (W) i drogę (s)- ze wzoru na pracę (W=F*s) można obliczyć siłę. F= W/s; F= 500J/ 2,5m; F= 200N.
Oto kilka wykresów z wynikami testu- kolor szary, to ilość i procent złych odpowiedzi. (Ja wiem, którzy uczniowie dali złe odpowiedzi):
*************************
Klasa 7a- 22 maja - środa.
Temat: Test wiadomości. Praca, moc, energia.
Test- godz. 10:00- 11:00.
Tutaj jest link do testu online- TEST>>>>>
**********************
Klasa 7b- 21 maja - czwartek.
Temat: Test wiadomości. Praca, moc, energia.- Analiza
Kryteria ocen:
27-30- 90%- Bdb
22-26- 75%- Db
15-21- 50%- Dst
9- 14- 30%- Dop
Poprawne odpowiedzi i komentarze umieszczę w środę- po teście w klasie 7a.
Uczniowie, którzy mają zaległości z poprzednich lekcji proszeni są o uzupełnienie- wysłanie foto prac z zeszytu przez formularze, które są wciąż otwarte dla wszystkich.
*********************
Klasa 7b- 20 maja - środa.
Temat: Test wiadomości. Praca, moc, energia.
Test- godz. 10:00- 11:00.
Tutaj będzie link do testu online>>
**********************
Klasa 7b- 14 maja- czwartek, Klasa 7a- 19 maja- wtorek
Temat: Powtórzenie. Praca, moc energia. Str. 219-220.
7b- 20 maja- środa -test wiadomości
7a- 22 maja- piatek -test wiadomości
Przy powtórzeniu wiadomości skorzytaj a portalu edukacyjnego epodreczniki.pl
- https://epodreczniki.pl/a/energia-mechaniczna-i-jej-rodzaje/DmM6vau4Y
- https://epodreczniki.pl/a/energia-potencjalna-grawitacji-i-sprezystosci/DwjYoNnK1
- https://epodreczniki.pl/a/praca-jako-wielkosc-fizyczna/D1E2zpfgo
Klasa 7b- 13 maja- środa, Klasa 7a- 15 maja- piątek
Temat: Zasada zachowania energii mechanicznej.
Podręcznik- strona 215
Film- Zasada zachowania energii mechanicznej>>
Podczas swobodnego spadania ciała z pewnej wysokości energia potencjalna ciała Ep maleje (bo maleje wysokość- h). Równocześnie prędkość spadania ciała rośnie, a więc rośnie energia kinetyczna- Ek.
Jeżeli nie uwzglednimy oporu powietrza, to stwierdzimy, że całkowita energia mechaniczna ciała nie zmienia się. Suma energii potencjalnej i kinetycznej jest stała (constans), bo gdy jedna energia maleje, to druga rośnie.
Podobnie jeżeli rzucimy pionowo do góry kamień, to jego wysokość rośnie- Ep rośnie, a prędkość maleje Ek- maleje, aż w końcu kamień na chwilkę się zatrzyma (Ek= 0, a Ep= max).
Gdy kamień spadnie na ziemię Ep= 0, a Ek= max- jednak suma Ep i Ek jest na każdej wysokości stała.
Notatka do zeszytu:
Zasada zachowania energi mechanicznej: E= Ep + Ek = constans (czyt. konstans- "stały")
Wiele zadań można w prosty sposób rozwiązać, wykorzystujac zasadę zachowania energii.
Praca domowa--> Wyślij przez formularz>>
Zadanie 1.
Jaką wysokość osiągnie ciało np. kamień rzucony pionowo do góry z prędkością 10 m/s?
Dane:
v= .......
g= .......
Szukane:
h= ?
Zauważ, że masa komienia nie wpływa na uzyskaną wysokość (masa w równaiu się skróci).
Rozwiązanie (przepisz, podstaw dane, oblicz i podaj odpowiedź):
**********************
Klasa 7a- 8 maja- piątek- Temat niżej: Energia potencjalna.
Klasa 7b- 07.05- czwartek; 7a- 12.05- wtorek
Temat: Energia kinetyczna
Przeczytaj- podręcznik strona 214- tylko o energii kinetycznej (zasada zachowania energii na następnej lekcji)
Notatka:
Energię kinetyczną posiada ciało będące w ruchu (toczące się, spadajace, lecące, itp)
Energia kinetyczna zależy od: prędkości i masy ciała.
Energię kinetyczną obliczamy wzorem:
Jednostką Ek jest dżul [Ek]= 1J
Notatka:
Energię kinetyczną posiada ciało będące w ruchu (toczące się, spadajace, lecące, itp)
Energia kinetyczna zależy od: prędkości i masy ciała.
Energię kinetyczną obliczamy wzorem:
Jednostką Ek jest dżul [Ek]= 1J
Praca domowa:
Zadanie 2 str. 217
Dane:
v= ............... (odczytaj z wykresu prędkość po 8 s ruchu)
m= ..............
Szukane:
Ek= ?
- Napisz wzór na Ek
- Podstaw do wzoru (predkość podnieś do kwadratu- zastosuj nawias w którym będzie prędkość i jednostka)
- Dokonaj obliczeń
- Podaj wynik w odpowiedniej jednostce
- Wyślij formularzem- Wyślij>>>>
**********************
Klasa 7b- 06.05- środa;7a- 08.05- piątekTemat: Energia potencjalna grawitacji
Przeczytaj- podręcznik strona 208
Zapisz
i zapamiętaj!
Energię
potencjalną grawitacji ma ciało, które podniesiemy na pewną wysokość h.
Przy
podnoszeniu wykonujemy pracę, która zostaje jakby zmagazynowana w ciele.
Gdy
puścimy ciało- ciało spada, energia potencjalna zamienia się w ruch (energię
kinetyczną).
Gdy
ciało uderzy w ziemię zrobi mały dołek,
czyli wykona pracę przy przesuwaniu piasku.
Energie
potencjalną wyrażamy w dżulach jak pracę.
Energie
potencjalną grawitacji obliczamy:
E= m* g* h (Energia=
masa ciała * przyspieszenie ziemskie * wysokość)Napięty łuk, rozciągnięta sprężyna, itp. posiadają energię potencjalną sprężystości.
Praca domowa:
Zadanie 3, str. 213.
Dane:
h= .................
g= .................
m= 1litr= 1 kg
Szukane:
Ep= ?
Zadanie 4, str 213
Dane:
m= ....................
Ep= 444kJ = ....................
g= ....................................
Szukane:
h= ?
(przekształć wzór na Ep i oblicz wysokość h)
Zrób zdjęcie i prześlij przez formularz- Wyślij pracę>>
*************************
Klasa 7b- 30.40- czwartek. 7a- 05.05- wtorekTemat: Moc i jej jednostki
Podręcznik - zapoznaj się z tematem.
Film- Moc będzie z wami, czyli słów kilka o szybkości pracy!>>
Zaorując 1 hektar ziemi, traktor o dużej mocy i traktor o małej
mocy wykonają taką sama pracę, lecz traktor o dużej mocy zrobi to w krótszym
czasie.
Praca domowa:
Zadanie 3 na stronie 208.
Dane:
F= ...........
s= ........... = ............... m
t= 2 h = ............ s
1. Oblicz pracę jaką wykonał koń: wzór, podsdtawienie jednostek, obliczenie wyniku (J).
2. Oblicz moc konia: wzór, podstawienie danych, obliczenie wyniku (W).
3. Tradycyjnie moc samochodów wyrażamy w koniach mechanicznych KM. Zamień moc konia wyrazoną w watach na moc w koniach mechanicznych. Potrzebne informacje- niżej- CIEKAWOSTKA.
4. Zrób foto pracy domowej, podpisz imieniem i nazwiskiem i wyślij za pomoca formularza- Wyślij>>
Klasa 7a- 28.04. wtorek, 7b- 29.04. środa.
Temat: Energia i praca.
- Obejrzyj film- Praca>>>
- Przeczytaj tekst w podręczniku strona 198- 202
- Wykonaj notatkę
- Wykona prace domową
- Wyślij foto swojej pracy (podpisz notatkę długopisem w zeszycie)
Formy energii:
- elektryczna
- wewnętrzna (ciepło)
- kinetyczna (ruchu)
- potencjalna (położenia)
- sprężystości
- chemiczna (magazynowana w wiązaniach chemicznych)
- jadrowa
Zapamiętaj!
Energia nie powstaje z niczego i nie ginie, zawsze jeden rodzaj energii zamienia się w inny. Przemiany egergii mogą zachodzić dzięki pracy.
Ciało, które posiada energię jest zdolne do wykonania pracy.
Pracę w sensie fizycznym wykonujemy wówczas, gdy działajaca siła spowoduje przesuniecie.
Gdy przesuniecie równa się zero, praca nie jest wykonywana.
Np.: Możemy działać siłą i dużo się natrudzić przy popychaniu ściany, a ona nie drgnie- wówczas praca mechaniczna równa się zero.
Praca mechaniczna jest wykonywana również wówczas, gdy nastapi tylko odkształcenie ciała, np. ściskamy gabkę do ścierania tablicy.
Pracę oznacamy wielką literą W (ang. work- praca).
Pracę obliczamy iloczynem siły i drogi:
W= F * s
Jednostka pracy jest dżul - 1 J. Nazwisko angielskiego fizyka Joule (czyt. dżul).
1J = 1N * 1m
Pracę jednego dżula wykonamy wówczas, gdy siła 1 niutona działa na drodze 1 metra.
Praca domowa.
- Obejrzyj dokładnie rozwiązane zadania na filmie- od czasu 4:45 do 6:55.
- Pzreanalizuj przykład w podręczniku na stronie 202 i rozwiąż zadania 1 i 2. Nie zapomnij o zamianie jednostek. Pracę wyrażamy w J, siłę w N, drogę w m.
Zrób zdjecie i wyślij przez formularz- Wyślij>>
****************************
DYNAMIKADynamika zajmuje się badaniem, jak działanie sił wpływa na ruch ciał.
- Test wiadomości z działu Dynamika 7B>>
- Test wiadomości z działu Dynamika 7A>>
- Klasa VII ab- 20-24 kwietnia
Temat: Powtórzenie- Dynamika- epodreczniki
Test wiadomości z epodrecznika- sprawdź się>>
Dwa z trzech poleceń znajdujących sie na końcu testu przepisz do zeszytu i dokonaj obliczeń. Zrób zdjecie i prześlij tym formularzem-Prześlij>>.
Test z działu dynamika: 7b- czwartek na 2 lekcji (8:55), 7a- piątek na 3 lekcji (9:50)
- Klasa VII ab- 15-17 kwietnia
Powtórzenie- Dynamika str. 190.
1. Zapoznaj się z tekstem na stronie 190.
2. Rozwiąż Test 1- To trzeba umieć- strona 191-192.
3. Dla chetnych Test 2- Dobrze, jeśli to umiesz!
4. W następnym tygodniu test wiadomości online.
- Klasa VII a- 07.04.2020r. (wtorek), Klasa VII b- 08.04.2020r. (środa)
Temat: Powtórzenie- Dynamika- epodreczniki
Test wiadomości z epodrecznika- sprawdź się>>
Dwa z trzech poleceń znajdujących sie na końcu testu przepisz do zeszytu i dokonaj obliczeń. Zrób zdjecie i prześlij tym formularzem-Prześlij>>.
Test z działu dynamika: 7b- czwartek na 2 lekcji (8:55), 7a- piątek na 3 lekcji (9:50)
Powtórzenie- Dynamika str. 190.
1. Zapoznaj się z tekstem na stronie 190.
2. Rozwiąż Test 1- To trzeba umieć- strona 191-192.
3. Dla chetnych Test 2- Dobrze, jeśli to umiesz!
4. W następnym tygodniu test wiadomości online.
Temat: Opory ruchu (str. 183)
Po obejrzeniu filmu i przeczytaniu tematu- zrób notatkę w zeszycie.
Notatka w zeszycie (odpowiedz na pytania):
- Co to jest siła tarcia?
- Jaka jest przyczyna występowania sił tarcia i oporów ruchu?
- Co to jest tarcie statyczne i dynamiczne oraz które jest większe?
- Od czego zależy siła tarcia?
Odp: Sia tarcia zależy od rodzaju powierzchni tracych ( we wzarze jest to wspołczynnik tarcia) i siły nacisku. - Napisz wzór na obliczanie siły tarcia (str. 184).
- Podaj 3 przykłady tarcia użytecznego.
- Podaj 3 przykłady, kiedy tarcie jest utrudnieniem.
- W jaki sposób w technice i życiu codziennym zmniejsza sie siły tarcia i opory ruchu?
- Zrób zdjecie całej notatki i wyślij za pomocą tego formularza- Wyślij>>
*************************
- Klasa VII b- 02,04.2020r. (czwartek), Klasa VII a- 03.04.2020r. (piątek)
Temat: III zasada dynamiki Newtona. Zjawisko odrzutu- Podręcznik str. 179
Notatkaw zeszycie:
- Napisz tresć III zaady dynamiki.
- Napisz- na czym polega zjawisko odrzutu, podaj 2 przykłady.
Praca domowa:
- Zadanie 2 str. 182. (Napisz pełnym zdaniem, oblicz siłę cieżkości, gdy znasz msę ciała.
- Zadanie 4: Przepisz właściwie zakończone zdanie.
- Temat lekcji zapisz tak w zeszycie np. zacznij od nowej strony, żeby wszystko zmieściło się na jednym zdjęciu.
- Wyślij cały temat z notatką i pracą za pomocą tego formularz: Wyślij>>
*************************
- Klasa VII a- 31.03.2020r. (wtorek)Klasa VII b- 01.04.2020r. (środa)
Temat: Swobodne spadanie ciał
Przeczytaj tekst z podrecznika strona 174- 177.
Zrób notatkę do zeszytu- odpowiadając na pytania:
Film- swobodny spadek ciał>>
Film- spadek swobodny w rurze z próżnią>>
Zrób notatkę do zeszytu- odpowiadając na pytania:
- Co to jest spadanie swobodne?
- Jakim ruchem spadają ciała?
- Z jakim przyspieszeniem (ile wynosi) spadają swobodnie wszystkie ciała w pobliżu ziemi?
- Czy podczas swobodnego spadku ciała o dużej masie spadają szybciej, a ciała o małej masie spadają wolniej? Odpowiedz pełnym zdaniem.
- Dla chetnych - rozwiąż zadanie 4 na stronie 178 w podręczniku.
Film- swobodny spadek ciał>>
Film- spadek swobodny w rurze z próżnią>>
************************************************
- Klasa VII a- 24.03.2020r. (wtorek), Klasa VII b-25.03.2020r. (środa)
Temat: Pierwsza zasada dynamiki Newtona. Lekcja-epodrecznik>>
Przeczytaj tekst w podręczniku strona 162- 168Zobacz film- I zasada dynamiki >>
Bezwładność w samochodzie>>
Zobacz filmiki o bezwładności>>
Zrób notatkę do zeszytu: napisz tresć I zasady dynamiki i co to jest bezwładność
Praca domowa- Rozwiąż zadanie>>
*********************************************************************************
- Klasa VII b-26.03.2020r. (czwartek), Klasa VII a- 27.03.2020r. (piątek)
Temat: Druga zasada dynamiki Newtona. Lekcja- epodrecznik>>
Przeczytaj tekst w podręczniku strona 169- 172Filmik- od czego zalezy przyspieszenie ciała (obowiazkowe)>>
Zrób notatkę do zeszytu: napisz treść II zasady dynamiki Newtona oraz wzory
Wiedząc od czego zależy przyspieszenie zgodnie z II zd, wykonaj zadanie 1 i 2 z podręcznika na stronie 172
Zapoznaj się i przeanalizuj przykładowe rozwiązane zadaniem na stronie 173
Zobacz film na temat II zasady dynamiki>>
Praca domowa- Rozwiąż zadanie i wyślij>>
*********************************************************************************
KINEMATYKA
Praca domowa dla chetnych>>
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz